Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

Mineko Iwasaki, Rande Brown: "Gejsza z Gion", czyli literacka konkurencja dla "Wyznań gejszy"

czwartek, 10 października 2013

lubimyczytac.pl
autor: Mineko Iwasaki, Rande Brown
tytuł: Gejsza z Gion
tytuł oryginału: Geisha. A. Life
przekład: Witold Nowakowski
wydawnictwo: Albatros
miejsce: Warszawa
rok: 2003
stron: 320
źródło: wypożyczona z biblioteki
Choć tak właściwie trudno mówić o typowej konkurencji bowiem obie książki mówią o tej samej postaci. Z tym, że w przypadku dzisiaj omawianej mamy do czynienia z literaturą faktu (autobiografią), a w Wyzwaniach gejszy z fikcją opartą na kilku prawdziwych wydarzeniach. O książce Gejsza z Gion dowiedziałam się dzięki Kasi Roszczenko, która wspomniała o tytule w komentarzu. A co nowego odkryłam po jej przeczytaniu?

Nie, nie zamierzam spojlerować. Spokojnie :)

Jak na autobiografię opowieść jest bardzo przyjemna. Trudniejsze terminy zostają wyjaśnione i wnikliwy czytelnik zapamięta ich znaczenie. Ja do nich nie należę (przynajmniej nie kiedy, początek roku akademickiego okazał się bardzo wyczerpujący i to pod względem intelektualnym...) więc czasem zastanawiałam się "co to znaczy?". W dwóch miejscach otrzymujemy chwilę wytchnienia na zapoznanie się z ilustracjami, zarówno kolorowymi jak i czarno-białymi; gejsza wygląda bardzo intrygująco!

A wracając do samej treści. Opowieść jest niezwykle politycznie poprawna, to znaczy, z małymi wyjątkami, pokazuje życie i dorastanie gejszy według wszystkich ustalonych reguł. Tym małym wyjątkiem jest choćby Yaeko, która postępuje wbrew zwyczajom domu gejsz, ale są powody by jej na to pozwolić. Nie będę jednak psuła nastroju tajemnicy i postaram się nie powiedzieć, tzn. napisać, za dużo ;)

Obraz Mineko Iwasaki, a wcześniej Masako Tanaka jest dość krystaliczny. Opowiadając o sobie, pokazuje tyle wad ile sama chce, albo, które już zaakceptowała i potrafi o nich mówić. Unika schodzenia na bardzo osobiste, prywatne sprawy skupiając się poprzez swoją osobę na samym "systemie" pracy w roli gejszy.

Poznajemy tam hierarchię panującą w ich domu, a także drogę na sam szczyt jaką pokonała autorka i jednocześnie główna bohaterka. Nie zabraknie drobnych "potknięć" i zawiści ze strony innych. Sama opowieść niezwykle mnie wciągnęła. Brakowało mi jednak większej ilości nawiązań do kultury. Próba zrozumienia hierarchii tam panującej, wychowania dzieci, zachowania i obowiązków była dla mnie trudnym zadaniem. W opowieści potraktowano ją epizodycznie, a ja czuję niedosyt.

Mówiąc o Mineko na myśl przychodzi taniec, który ona opanowała do perfekcji, czując jak wiele dla niej znaczy. Była ona szczególną geiko, bowiem wybrana została na spadkobierczynię rodu i za swoją zgodą ,adoptowaną przez właścicielkę. Jak trudną decyzją dla dziecka było wyrzeczenie się własnych rodziców? I czy nigdy nie żałowała swojej decyzji ?

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:

14 komentarzy:

  1. OOO, "Wzyznania Gejszy" lubiłam, więc może i po ta ksiażkę sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że to bardzo fajne uzupełnienie lektury "Wyznań gejszy". Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś sięgnąć po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam wrażenie, że nie będzie to wcale takie uzupełnienie ;) Tutaj mamy jej historię, a tam jedynie zarys jej historii włożony w fikcyjny świat.

      Usuń
  3. Po lekturze "Wyznań gejszy" chętnie przeczytam tę pozycję. Chociaż film "Wyznania gejszy" bardzo mnie rozczarował. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ooo! To coś dla mnie. Chętnie zapoznam się z kolejną tematyką kobiecą - do tej pory mogę się nazywać znawcą (żartuję :D ) historii kobiet arabskich i afrykańskich. Ta książka przyda się do mojej pracy :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama chętnie sięgam po taką tematykę. Bardzo lubię postaci kobiece w innych kulturach w literaturze. Gorzej jednak kiedy opowieść okazuje się być napisaną na faktach..

      Usuń
  5. O proszę, jeszcze nie słyszałam o tej książce. O podobnej tematyce czytałam tylko "Wyznania gejszy" i bardzo mi się ta książka spodobała, dlatego też, z chęcią przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wyznania gejszy czytałam jednym tchem. Z chęcią więc zajrzałabym o do tej powieści.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie ją wypożyczyłam w ramach przypomnienia :)

      Usuń
  7. O ,,Wyznaniach gejszy słyszałam", kiedyś je z pewnością przeczytam tak, jak i tą pozycję:)

    OdpowiedzUsuń
  8. "Wyznania gejszy" bardzo mi się podobały. Ciekawe, czy i ta pozycja przypadłaby mi do gustu. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś zastanawiałam się nad tą książką. "Wyznania..." bardzo lubię, więc może i ta mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  10. odkąd przeczytałam " Wyznania Gejszy " moje zainteresowanie tymi kobietami wzrosło, " Gejsza z Gion " oczywiście jest już przeze mnie przeczytana i bardzo przypadła mi do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Gejsza przede mna dopiero, ale jestem bardzo ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania