Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

Hans Christian Andersen: Królowa Śniegu - najpiękniejsze wydanie

środa, 25 grudnia 2013

lubimyczytac.pl
autor: Hans Christian Andersen
tytuł: Królowa Śniegu. Baśń w siedmiu opowiadaniach
wydawnictwo: M
przekład: Franciszek Mirandola
miejsce: Kraków
rok: 2012
stron: 27
źródło: egzemplarz recenzencki
Impuls. Kiedy ujrzałam to wydanie wiedziałam, że muszę je mieć. Wprawdzie zaskoczył mnie format (wydanie niewiele mniejsze od mojego laptopa), ale ilustracje na żywo zachwyciły jeszcze bardziej. I nim ponownie przeniosłam się do świata baśni przez dłuższą chwilę z zachwytem przewracałam strony (a mam wrażenie, że mnie wcale nie jest łatwo, aż tak zachwycić).

Okres świąteczny to idealny czas na celebrację opowieści pełnej lodu oraz miłości. Szczególnie, kiedy za oknem dostrzegamy niedobór białego puchu. Chwila spokoju, niewiele więcej niż kwadrans, wystarczy by przenieść się do baśniowej krainy i z niej powrócić.

Hans Christian Andersen rozpoczyna opowieść od diabła, dla którego największą zabawą było stworzenie lustra, które czyni rzeczy brzydkimi i nijakimi. Jego wielkie ego nakazuje mu obejrzeć przez nie niebo, jednak próba nie udaje się. Wzlatując coraz wyżej szkło zaczyna niebezpiecznie drżeć i nagle rozpryskuje się na miliony kawałeczków. Te odrobiny zatruwają oczy, serca, okulary, szyby. Nieświadomie ogoniasty doprowadził do szkód większych, aniżeli planował.

Dwa z  nich trafia się Kayowi - dziecku niezwykle religijnemu, dla którego mieszkająca obok Gerda, staje się siostrą. Odłamki wpadają do jego serca i oczu, tym samym odbierając umiejętność dostrzegania piękna i okazywania uczuć. Zaślepiony, za ich przyczyną, trafia w ręce Królowej Śniegu, która i bez zabawka diabła ma wielki olbrzymią bryłę lodu w miejscu serca. Na jego poszukiwanie wyprawia się Gerda, spotykając na swojej drodze ludzi i stworzenia, którzy bez- lub pośrednio wspomagają jej działania.

Baśnie Hansa Christiana Andersena są ponadczasowe. Choć wydane stosunkowo dawno nadal zachwycają interakcjami z adresatem:
I słuchajcie co się stało! 
Każda z postaci to morał sam w sobie. Na przestrzeni tak niewielu stron przypomina, że prawdziwa miłość pokona wszystko i nigdy nie należy się poddawać, a przyjaciół można poznać w najdziwniejszych okolicznościach. I choć nie mam już kilku, ani kilkunastu lat cenię je za uniwersalność. Prawdę dostrzegają w nich i dzieci; każdy na swój sposób.

A to wydanie mam nadzieję, że doczeka i moich dzieci, którym opowieść przeplatała będę niezwykłymi ilustracjami.

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:

Królową Śniegu otrzymałam w ramach współpracy z Wydawnictwem M

11 komentarzy:

  1. Uwielbiam baśnie Andersena i chociaż ta akurat nie należy do moich ulubionych, to trzeba przyznać, że to wydanie jest przepiękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest tylko tak duże, że mam problem z umieszczeniem go na półce ;)

      Usuń
  2. Własnie czekam na tą książkę z wydawnictwa, aż na nią piszczę!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybyś widziała moją radość jak otrzymałam paczkę ;)

      Usuń
  3. Przepiękne wydanie! A baśnie Andersena to klasyka.

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękna i bardzo mądra baśń. Bardzo ją lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna opowieść:)
    Wesołych Świąt;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Posiadam to wydanie i potwierdzam jest CUDOWNE :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę, że wszystkie jesteśmy zgodne ;) Wydanie jest bajeczne :)

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania