Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

[dyskusja] Czy e-booki wyprą papierowe książki?

niedziela, 5 stycznia 2014

Kiedy jakiś czas temu wpisywaliście własne pomysły na dyskusję z książką w tle cyrysia zaproponowała temat: Czy e-booki wyprą papierowe książki?

Wtedy nie znałam się jeszcze z e-bookami zbyt dobrze i temat odłożyłam na później. Dziś nadal jakoś szczególnie nie znam się z nimi nadal, ale nabyłam już kindle i powoli się z nim zaznajamiam. Na przykład, tak nieco zmieniając temat, po 3 tygodniach załapałam, że mogę się połączyć z netem przez wi-fi. Ale nigdy nie twierdziłam, że jestem bogiem technologicznym ;)

Nie mam tam za wiele książek, raptem darmowego Pana Tadeusza, Romeo i Julię i Hamleta, ale i tak zaczynam doceniać uroki tego urządzenia. Wygodne to do wszelkich czytelniczych pozycji na łóżku, moje plecy bardzo zadowolone, nie muszę męczyć współlokatorki oświeconym światłem. Dowolna czcionka, wielkość liter, marginesy, interlinie. Dotykowy ekran, całkiem szybko reagujący, długi czas trwania baterii.

Gorzej tylko z kosztami - książki elektroniczne są przecież niewiele tańsze, darmowych bibliotek nie ma. Na szczęście jednak w przyzwoitej cenie są miesięczne abonamenty w komercyjnych czytelniach, gdybym się zdecydowała. W takiej formie bez problemu mogę czytać egzemplarze recenzenckie - przyznam, że noszenie niektórych książek w torbie było jednak sporym obciążeniem. 

Nie oznacza to, że nagle znienawidziłam papierowe wydania. O co, to nie! Podobają mi się regały z książkami i czar bibliotek, które prawie są moim domem. Zapach kartek i suche opuszki palców od przewijania. Sama chciałabym mieć regał z książkami dla mnie ważnymi, które w jakiś sposób stały się dla mnie cenne. Wszystkie pozostałe mogłyby być online.

Nie obawiam się, że książki elektroniczne wyprą papierowe, choć podejrzewam, że z czasem więcej wydawanych będzie tych online, a przynajmniej pierwsze wydania. Choćby ze względu na koszty u debiutujących autorów. 

A teraz czas na Was ;)
Czy mieliście okazje czytać e-booki? Co o nich myślicie?
Wybieracie częściej książki papierowe czy elektroniczne?
Pozycje nie-papierowe czytacie na laptopach, telefonach, czytnikach?
Co myślicie o przyszłości książki papierowej?
Czy jesteście sobie w stanie wyobrazić futurystyczną przyszłość bez szeleszczących kartek?

23 komentarze:

  1. "Ebooki są dla papierowych książek takim samym zagrożeniem jak winda dla schodów". Moim zdaniem nie - ja sama nie wyobrażam sobie nie przekładania stron podczas czytania, nie ustawiania książek na półce i nie podziwiania ich, chociaż wiadomo - ebook tez ma swoje plusy (głównie to, że kilka książek wrzucasz na czytnik i w drogę!). Zresztą póki co jeszcze wielu książek nie ma w formie ebooka. Z czasem na pewno zyskają na popularności i być może będzie więcej osób, które będą wybierały taką formę czytania, ale nie sądzę żeby całkowicie wyparły papierowe książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo podoba mi się to porównanie ;) I też nie wydaje mi się aby, książki papierowe miały nagle zniknąć.

      Usuń
    2. Jak to kiedyś ktoś powiedział, kiedyś wynaleziono odkurzacz, a niektórzy ludzie wciąż używają mioteł ;) Dlatego nie sądzę, żeby ebooki były zagrożeniem dla papierowych książek. Osobiście uwielbiam magię tradycyjnych książek, ale doceniam również wygodę tych elektronicznych - z żadnych nie mam zamiaru rezygnować :D

      Usuń
  2. Ja już chętniej sięgam po e-booki niż po papierowe książki. Najbardziej jest mi za to wdzięczny mój kręgosłup, ale i portfel, bo e-wydania są niestety o wiele tańsze niż normalne. Może papierowe książki całkiem nie znikną, ale na pewno zaczną odchodzić na margines. I nic na to nie poradzimy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj trzeba też pamiętać o przyzwyczajeniach. Obecni czterdziestolatkowie, a 30+ niechętnie (przynajmniej z moich obserwacji) sięgają po e-booki. Stąd minie jeszcze co najmniej z pół wieku nim zaczną się marginalizować. Tak przynajmniej podejrzewam.

      Usuń
  3. Będą e-booki i będą papierowe książki, przyzwyczajenia ciężko się likwiduje. Poza tym to od nas zależy po co sięgniemy. Dlatego w dużej mierze od nas zależy czy e-booki będą górą. Osobiście nie sądzę, żeby papierowa książka miała być zagrożona. Papier posiada swój urok, a wydawnictwa obecnie bardzo dbają o wygląd okładki i reklamę, więc zawsze sięgnie się po książkę, chociaż nie jest najtańsza ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, względy estetyczne robią swoje ;)

      Usuń
  4. No cóż, pisałam wczoraj o przyszłosci bibliotek i też mniej więcej poruszyłam ten temat. Uważam że ebooki moga wyprzeć papierowe książki, ale nigdy nie do końca. Jakoś sobie tego nie wyobrażam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja nie mam nic przeciwko tym, co mają czytniki i z nich korzystają. Ja jednak wolę moje papierowe książeczki, którymi mogę cieszyć moje oczy. Czytałam kilka e-booków, ale na komputerze stacjonarnym, czy też laptopie nie jest to za wygodne ani dla oczu, ani dla ciała.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzam. Nie potrafię czytać na laptopie - moje oczy krzyczą: stop! :P

      Usuń
  6. Czytniki są wygodne w podróży - jak ktoś dużo się przemieszcza, będą dla niego idealne. Wygodnie jest też zabrać je np. na uczelnię. W domu natomiast preferuję jednak zwykłe, papierowe książki, bo... wyglądają jak książki, pachną jak książki - no są książkami :) Wydaje mi się, że dopóki ceny e-booków nie spadną (podatek 23%! - niech ktoś coś z tym zrobi!) to nasze cegłówki są niezagrożone w żaden sposób :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Pisałem o tym u siebie kiedyś :) Czytuję i kupuję książki elektroniczne, ale nie sądzę, że definitywnie wyprą tradycyjne. E - booki zdominują rynek, ale książki drukowane na pewno przetrwają :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Czytniki są świetnym rozwiązaniem w podróży, w czasie dojazdu do pracy, szkoły, Jednak w domu lepsze są książki papierowe dzięki czemu nasze oczy mają szanse odpocząć od monitora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Mnie chyba nikt do tego nie przekona, aczkolwiek czasem się zdarzyło, że coś przeczytałam, ale nie lubię. :D Oczy by mnie chyba bolały i w ogóle to nie to samo co książka papierowa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na laptopie tak. Z czytnikiem czyta się naprawdę przyjemnie dla oczu :)

      Usuń
  10. Myślę, że książki w wersji papierowej będą wydawane w niewielkich nakładach, tylko dla kolekcjonerów i będzie to drogie hobby, a ebooki to przyszłość czytelnictwa.
    Sama mam zarówno 2 czytniki jak i cały pokój przeznaczony wyłącznie na bibliotekę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby tak nie było :P Zdecydowanie byłoby to za drogie hobby :D

      Usuń
  11. Mam nadzieję, że to się nigdy nie stanie. E-booki nie są w stanie wyprzeć książek papierowych. Ja jestem zdecydowanie za książką. Lubię ważyć jej ciężar w dłoni...czuć jej wyjątkowy zapach...słyszeć szelest przewracanych kartek... Czy e-book jest w stanie to wszystko zastąpić?

    OdpowiedzUsuń
  12. Mam nadzieję, że nie wyprą papierowych książek. Przypuszczam, że rynek się zrównoważy i będę dostępne obydwie opcje. Coś dla miłośników tradycji i coś dla lubiących nowości w postaci elektronicznych książek.

    OdpowiedzUsuń
  13. Jestem zdeklarowanym książkofilem - lubię ładne wydania, pożółkłe strony i buszowanie w bibliotece. Jednocześnie potrafię docenić zalety e-booków - jadąc w długą podróż mogłam zabrać dwa opasłe "tomy", które jednocześnie nie obciążały mojej torebki. W telefonie mam kilka książek, które zawsze są jakimś ratunkiem w sytucji niespodziewanego czekania. Zatem... jestem zwolenniczką tradycyjnych książek, potrafiącą dostrzec zalety e-booków.
    Aniu, tylko jedna uwaga - ten temat do dyskusji zaproponowała Twoja czytelniczka cyrysia :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zdecydowanie wolę książki papierowe, zaletę e-booków jest to, że w czytniku mam ich tyle samo ile na półce, a miejsca zajmują zdecydowanie mniej ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie lubię czytać e-booków. Od niewielkiego druku bolą mnie oczy. Wolę już zabrać do torebki potężny tom jakiejś papierowej lektury. :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Tutaj jeszcze raz ja z nominacją: http://czerwonetrampkiksiazki.blogspot.com/2014/01/nominacja.html

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania