Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

[przedpremierowo] "Księga stylu Coco Chanel. Jak stać się elegancką kobietą z klasą?" Karen Karbo

wtorek, 1 lipca 2014

lubimyczytac.pl
autor: Karen Karbo
tytuł: Księga stylu Coco Chanel. Jak stać się elegancką kobietą z klasą?
przekład: Joanna Dziubińska
wydawnictwo: Literackie
miejsce: Kraków
premiera: 2 lipca 3 lipca 2014 r.
stron: 268
źródło: egzemplarz recenzencki
Księga stylu Coco Chanel leżała na półce już jakiś czas. Zaliczenia, kolokwia, sesja, wyprowadzka na wakacje z akademika to niezbyt korzystne warunki na spokojną lekturę. Kiedy w końcu rozpoczęłam upragnione wakacje postanowiłam nadrobić zaległości. Szczególnie, że już niebawem - 2 lipca 3 lipca premiera tej książki, a możliwość przeczytania książki przed premierą to miła odmiana:)

Tak właściwie to już trzeci poradnik z tego wydawnictwa, który mam w ręce i pisany jest przez Amerykankę o Francuz(k)ach. Tak. Najpierw były fenomenalne Lekcje Madame Chic, którą to książkę namiętnie wypożyczam znajomym, a później W Paryżu dzieci nie grymaszą, która stoi na półce i oczekuje aż kiedyś znajdę się w sytuacji, w której ponownie po nią sięgnę. Obie zrobiły na mnie bardzo pozytywne wrażenie. Stąd niespodziewana przesyłka z wydawnictwa z kolejną pozycją utrzymaną w konwencji poradnika (a tak początkowo myślałam) wzbudziła zainteresowanie.

Księga stylu Coco Chanel choć pod tymi względami do nich podobna jest tak naprawdę zupełnie inna. Bo widzicie. Tak naprawdę to taka quasi biografia. Zapewne okaże się, że nie mam racji i to jest jakiś specjalny gatunek biograficzny, ale na moje potrzeby niech zostanie to śmieszne: quasi. Moje kontakty z biografiami sięgają czasów szkolnych i pisania plagiatorskich referatów. Tak właściwie czy ktoś 11-latce mówi, że nie powinna przepisywać z książki krótkiej biografii a wziąć ich kilka i napisać na tej podstawie własny tekst? Ok. Teraz to i tak Wikipedia rządzi.

Wracając jednak do Karen Karbo. Ona widzi w biografii Coco świetny pretekst do rozważań i dygresji. Przy okazji ma lekkie pióro, cięte komentarze i uszczypliwe uwagi. W końcu spotkanie kobiety wychowanej w Ameryce i typowej Francuzki to zazwyczaj interesujący misz masz kulturowy. Oceniam tak po poprzednich poradnikach. Nie ma tu nudy i pomimo wewnętrznych obaw czytałam książkę z przyjemnością.

Nie raz jednak musiałam korzystać z Internetu i wspomnianej wcześniej Wikipedii. OK. Jestem ignorantką w sferze mody i tego typu tematyce, a czytając tak kierunkową książkę potrzebowałam uzupełnić braki. Przynajmniej te podstawowe.W końcu musiałam zasięgnąć informacji, co to jest: kaszmirowy kardigan, haute couture, pret-a-porter, dżersej, i o co chodzi z nutami zapachowymi perfum.

Poza inspiracją do "douczenia się" w książce dostrzec można liczne aluzje: wspomnienie o Annie Kareninie, Harrym Potterze, odwołanie do serialu Rodzina Soprano, CSI: Kryminalne Zagadki, show Project Runway, a także wspomnienie perfumerii Fragonard w Grasse, którą miałam okazję zobaczyć podczas wymiany studenckiej w ramach programu Comenius. Zapamiętałam ją tym bardziej, że jedna z pracownic okazała się Polką ;) Trudno nie dostrzec osobistego wkładu autorki. A w tym przypadku to zdecydowany walor.

Wracając jednak do motyw przewodniego poradnika, a więc Coco Chanel, która
miała poczucie dobrego stylu we krwi i już jako młoda kobieta odkryła, w czym prezentuje się najlepiej. Co więcej, w przeciwieństwie do niektórych z nas nigdy nie zwątpił w swój dobry gust.  [...] Czas płynął, a Chanel przez dziesięciolecia nie zmieniła swoich upodobań na temat tego, co dobrze na niej leży i co uważa jednocześnie za wygodne i praktyczne. /s.10-11
Jak wyglądała kobieta, której imię przetrwało setki lat? Szczupła, o małym biuście, wąskich biodrach - typowa chłopczyca. Do tego zadziorna, łamiąca konwenanse i uparta. Jej historia jest trudna, zawiła i nie do końca wyjaśniona. Gabrielle Chanel bez wahania upiększała swoją przeszłość. Do tego w zależności od sytuacji w różnych wersjach. Przyznam się, że było to dla mnie zaskoczenie. Jej zainteresowania, tryb życia, upór w dążeniu do celu i szukanie miejsca dla siebie w każdych warunkach. Losy jej życia nie były piękne i łatwe. Zaczynała, prawie że od zera i każda decyzja mogła okazać się złą. Ona nie poddawała się - walczyła i pokonywała przeszkody.

Dla Karen Karbo Coco była zagadką i ikoną. Autorka postanowiła więc opisać ją i jej drogę na szczyt. Jednocześnie jednak nie zatracając siebie, własnych przemyśleń i opinii. Mamy tam wątki biograficzne i autobiograficzne. Dodatkowo zebrane w punktach porady wzbogacone fragmentami z życia Chanel. Kobiety, która żyła teraźniejszością; szukała wygody i uproszczenia; rozpoczęła od produkcji kapeluszy a skończyła jako ikona stylu i autorka słynnej linii perfum Chanel No. 5.

Księga stylu Coco Chanel to książka dla kobiet (ewentualnie pasjonatów mody u mężczyzn), w której zwracają uwagi ciekawe grafiki, poprzedzające rozdziały. Do tego w wydaniu, które bez problemu wrzucimy do torebki, a później postawimy na półce. Niby biografia, ale tak właściwie poradnik jak osiągnąć cel, z czego składa się sukces Coco napisany ręką Amerykanki. To nie pierwsza i (zapewne) nieostatnia publikacja w tej materii. Dla mnie jednak to pierwszy kontakt z biografią Gabrielle i przyznam, że nie zawiodłam się. Moda mnie wprawdzie nie zainteresowała, natomiast sama Coco już tak.

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
Czytam literaturę amerykańską
Nie tylko literatura piękna

Księgę stylu Coco Chanel otrzymałam w ramach współpracy z Wydawnictwem Literackim

16 komentarzy:

  1. Jakoś mam mieszane uczucia co do tej lektury i nie jestem przekonana czy trafi w moje gusta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdybym od początku wiedziała dokładnie jaka jest jej tematyka to też bym się mocniej zastanowiła. Ze względu na inny obrót sytuacji nie żałuję, że po nią sięgnęłam :)

      Usuń
  2. Świetny tekst! Znaczy się Twój, bo ten a'la poradnik też całkiem niezły :) Byłam miło zaskoczona jak zaczęłam czytać i sporo się dowiedziałam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niezwykle wciągająca książka! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, trudno jest się od niej oderwać. :)

      Usuń
  4. Ciekawe, tym, którzy lubią tę tematykę z pewnością się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie. Wprawdzie to nie moja typowa tematyka, ale książka przypadła mi do gustu.

      Usuń
  5. Biografia i poradnik w jednym. Jestem ciekawa, czy znalazłabym w tej publikacji coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ostatnio przeczytałam kilka poradników. Może i po ten sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten ma więcej z biografią niż z poradnikiem, ale warto go poznać. Tak myślę ;)

      Usuń
  7. Mam wielką ochotę na tę książkę, bo Coco to fajna postać w historii mody. Taka normalna i oryginalna jednocześnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gdyby nie ta książka to nawet bym nie wiedziała o Coco nic więcej niż, że jest słynna :D I związane są z nią perfumy No. 5

      Usuń
  8. O, dzięki za polecenie tej książki, bo wcześniej nigdzie indziej się na nią nie natknęłam! Bardzo lubię takie połączenia biografii z poradnikiem czy czymś innym (np. biografia Stephena Kinga, gdzie autor też dawał porady początkowym pisarzom). Na pewno po nią sięgnę ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie dopiero dziś jej premiera :) Zapewne niebawem w księgarniach i blogosferze będzie o niej dość głośno.

      Usuń

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania