Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

Anna Świderkówna: Sens ksiąg biblijnych

czwartek, 21 sierpnia 2014

lubimyczytac.pl
autor: Anna Świderkówna
tytuł: Sens ksiąg biblijnych
wydawnictwo: M
miejsce: Kraków
rok: 2013
stron: 134 + płyta CD
źródło: egzemplarz recenzencki
Tematyka biblijna to temat dosyć grząski nie niełatwy. Seria książek autorstwa Anny Świderkówny to opracowanie audycji z radia Józef, poświęconej tekstom natchnionym. To już trzecia pozycja z serii, z którą się zapoznaję. Wcześniej były to: Bramy do Biblii, O przypowieściach, św. Pawle i Apokalipsie.  A jak już kiedyś wspominałam w dyskusji - O znajomości Pisma Świętego - chciałabym lepiej poznać tekst Biblii.

Każda z części oprócz tekstu zawiera płytę z nagraniami. Wystarczyło bym raz zasłuchała się w opowieści prof. Świderkówny by podczas lektury słyszeć jej przyjemny głos w tle. Spokojny, ciepły, przypominający babcie, opowiadające wnuczkom bajki i opowiastki.

Tym razem tematem, wokół którego skupiamy się, stają się wybrane księgi, głównie ze ST: Księga Wyjścia, K. Tobiasza, K. Hioba, K. Psalmów, Pieśń nad Pieśniami, Mądrość Syracha, Księgi Prorockie. Ponadto osobny rozdział poświęcony został biblijnemu potopowi, archaniołom i krótkim odwiedzinom w NS.

Poznajemy ich genezę (przybliżony czas powstania, oryginalny język). Czasem jedno słowo czy postać psa wystarczy, aby to określić. Badaczom wystarczy do tego naprawdę niewiele. Jako znawczyni kultury antycznej oraz tłumaczka, Anna Świderkówna przybliża nam gatunki danych Ksiąg. Przecież nie wszystkie są historycznymi opowieściami! Czasem to moralizatorskie teksty, których celem było nawrócenie ludzi. Innym razem uświadomienie jak powinni się oni zachowywać. Tak naprawdę wcześniej nie spojrzałabym na Biblię jako na zbiór po części fikcyjnych i historycznych historii. Nie przypominam sobie, aby ktoś kiedykolwiek tak o Niej powiedział. A jednak!

Sposób, w jaki opowiada to nam pani prof. jest niezwykle przyjazny. Nie znajdziemy tu długich wykładów, a proste fakty poparte dowodami. W końcu słuchaczami audycji byli różni ludzie i każdy z nich chciał wynieść z jej jak najwięcej. Każda z jej książek pozwala mi na nowo poczuć potrzebę czytania PŚ. Dostrzegam w nich teraz więcej, choć nadal to zapewne niewielki ułamek.

Dla mnie Sens Ksiąg Biblijnych był okazją do przypomnienia sobie kilku tekstów. Dzięki niej sięgnęłam po Księgę Tobiasza, Pieśń nad Pieśniami, wybrane Psalmy, Księgę Jonasza. I z zaskoczeniem dostrzegłam jak przyjemnie mi się je czytało. 

Książkę przeczytałam w ramach wyzwań:
Polacy nie gęsi II

Sens ksiąg biblijnych otrzymałam w ramach współpracy z wydawnictwem M

8 komentarzy:

  1. Kojarzę te książki z Twojego bloga, ale żadną się nie zapoznałam bliżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie wystarczyła jedna by przeczytać kolejne. Żałuję, że nigdy wcześniej nie trafiałam na audycje w Radiu Józef, które prowadziła.

      Usuń
  2. Dobrze, że nie ma tu długich wykładów, tylko proste fakty poparte dowodami. W takim razie chętnie skorzystam z wiedzy Anny Świderkówny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. To naprawdę Biblia przedstawiona w interesującym świetle :)

      Usuń
    2. To fajnie. Zresztą uważam, że czytanie Biblii jest fascynujące. Co niektórzy nawet nie zdają sobie z tego sprawy, jak niezwykłą i emocjonującą kryje w sobie treść.

      Usuń
    3. Dokładnie. Nie jest to może łatwa lektura, bo pełno w niej aluzji i odniesień. Jest jednak wartościować pozycją.

      Usuń
  3. Niedawno czytałam fragmenty ,,Rozmów o Biblii" i przymierzam się do tego, by przeczytać w końcu całą tę książkę.

    OdpowiedzUsuń

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania