Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

Bezinteresowność i altruizm wśród Polaków - czy naprawdę istnieje? Krzysztof Ziemiec: "Warto być dobrym"

niedziela, 15 lutego 2015

lubimyczytac.pl
Czekała długo na swoją kolej. Czytana w ratach, odkładana na półkę. Była w niej ta magia optymizmu, nadzieja na to, że nie myślimy tylko o sobie, ale..... i coś niepokojącego.

Wyidealizowane biogramy czy prawda? Może to tylko złudzenie i moje czepialstwo..,  choć równie dobrze może się okazać, że niekoniecznie. O tym, że są wśród nas dobrzy ludzie opowiada Krzysztof Ziemiec.


18 osób, bardziej i mniej znanych, wzbudzających kontrowersje bądź żyjących na uboczu. A wszystkich łączy bezinteresowna pomoc innym. Wybór życia pełnego poświęceń, miłość, dobro, często wiara katolicka.

Pomoc ofiaruj w różny sposób i różnym ludziom, zdrowym, chorym, samotnym, cierpiącym, etc. Poznajemy ich obecny sposób działania, jak i drogę do tego stanu. Wydarzenia, które przyczyniły się do właśnie takiej drogi życia. Czasem trudne początki. I efekty ich pracy. Miejsca, w którym pomaga się ludziom, instytucje prawne, które wspomagają braki państwowe.

Anna Dymna, ks. Jacek Stryczek, Jerzy Owsiak. Ewa Bednarkiewicz, Edyta Felke, Janina Ochojska i inni. Każdy z nich swoje życie postanowił w pewnym stopniu uzupełnić o życie dla innych. Dzięki czemu czują się szczęśliwi, spełnieni. Lektura ich przypadków była niezwykła. Pozwała na moment zapomnieć, że podobno nie pomagamy, jesteśmy egoistami, nie mamy czasu na wolontariat. 

Wszystko brzmiało tak cudownie optymistycznie, tak... za bardzo nienaturalnie. Pierwsze postaci i ich życie poznawałam z pewnym uczuciem wewnętrznego szczęścia. Było to takie budujące. Z czasem nadeszło zastanowienie. Tak piękne obrazy, ale czy na pewno w pełni uczciwe? Nastawione na wskazywanie, że się da, a po macoszemu traktujące o porażkach, trudnych chwilach, popełnionych błędach.

Bez wahania powiem, że ta książka jest niesamowita. Koniec i kropka. Tym bardziej, kiedy nie kwalifikujemy jej do beletrystyki, a literatury faktu. Oczywiście, daje optymizm, nadzieję na to, że dobrzy są wśród nas, ale nie daje mi w pełni uczciwego obrazu. Bardzo subiektywna. Niech tak jednak będzie. W końcu jej celem było pokazać, że s i ę  d a  b y ć  d o b r y m. I cel spełnia. Metodyka nieco zawiodła? Trudno. Aż tak to nie przeszkadza.

Tak na marginesie ;) Krzysztofa Ziemca, a przynajmniej jego postać kojarzy wielu ludzi. Ja ze względu na nieoglądanie właściwie żadnych wiadomości i studenckie życie bez telewizji nie skojarzyłam za nic jego nazwiska. Tak już miewam ;) Oświecono mnie później. Za to na Tragach Książki w Krakowie (moja relacja - tutaj) skojarzyłam, że będę czytać jego książkę, więc czekałam w kolejce, żeby zrobić sobie zdjęcie. Książki niestety nie miałam przy sobie, więc autografu brak.

Krzysztof Ziemiec: Warto być dobrym. Kraków 2014 wydawnictwo M, s. 265
Warto być dobrym otrzymałam w ramach współpracy z wydawnictwo M.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania