Obecnie piszę na: KobiecaStronaPrawa.pl
Z dniem 15 kwietnia 2016 r. ten blog stał się miejscem archiwalnym.

5 książek o paryskim szyku/ francuskim stylu życia, o których warto wiedzieć

czwartek, 4 lutego 2016

O Francuzkach wiele się mówi, coraz częściej się pisze, a nader wiele czasu poświęca na oglądanie ich strojów w gazetach czy na internetowych portalach. Literatura z tej materii pojawiła się na blogu kilkukrotnie i nie wykluczam powrotu do tematu (ten idealny francuski styl bardzo do mnie przemawia), a tymczasem podrzucam krótkie podsumowanie 6 pozycji o francuskim stylu życia, z których 5 wspominam co najmniej miło. Szósta mi wybitnie nie podeszła, ale wiem, że ma wielu zwolenników, stąd trafiła do tekstu. No to zaczynamy.

 

#1 Klasyk na klasykami - książka od której wszystko się zaczęło

Lekcje Madame Chic Jennifer L. Scott >>recenzja na blogu<<
Must read w tym temacie. To na pewno. Książka - legenda. Przeczytałam ją dwa lata temu (a wydawałoby się, że wczoraj), później jeszcze kilkakrotnie do niej wracałam i cały czas czuję niedosyt. To nie jest opowieść o typowej francuskiej rodzinie, ale o tej jednej, w której życie jest kulturalne, wypełnione interesującymi rzeczami i w pewien sposób wpisujące się w ideę "slow fashion". Pokazuje jak rozwijać się na wielu polach swojego życia (ubieranie, pielęgnacja ciała, zakupy, dieta, sport, wydarzenia kulturalne) i zachować radość życia pomimo obowiązków. Mocno wyidealizowana, ale niezwykle budująca i motywująca. Co więcej, to jedna z tych prawdziwych historii - tacy ludzie naprawdę istnieją.

#2 Dla obecnego, przyszłego i potencjalnego (?) rodzica - w sumie dla każdego

W Paryżu dzieci nie grymaszą Pamela Druckerman >>recenzja na blogu<<
Autorkę zaskoczyło to w jaki sposób francuskie matki wychowują swoje dzieci, jak dzięki doświadczeniu łączą swobodę w poznawaniu świata przez maluchów z nauczeniem ich, aby nie wychodziły poza przyjęte ramy. Przytacza konkretne metody, aby nie stać się nadopiekuńczym rodzicem i czasem pozwolić dziecku być samemu.  Trudno ocenić jak wiele mam we Francji w taki sposób wychowuje dzieci, ale to nie jest tutaj najważniejsze. W końcu chodzi o to, aby nauczyć się jak wychować mądrze potomstwo, a rady autorki (poparte jej doświadczeniem) to interesujące kompendium informacji. I mówię to z perspektywy tego, że czasem spędzam czas z (obecnie) prawie 4-letnią chrześnicą i jej starszą o 3 lata siostrą. Nazwisko autorki możecie kojarzyć z jej pierwszej znanej pozycji: Dlaczego zdradzamy >>klik<<, którą można uznać za światowy atlas niewierności.

#3 Kupiła mnie kolorem okładki, pomysłem na formę i jakością zdjęć utrzymała uwagę

Francuski szyk zostań własną stylistką Isabelle Thomas, Frederique Veysset  >> recenzja na blogu<< 
Nadmiaru literek nie zaobserwowałam, ale mimo to, nie potrafiłam się oderwać. Czytałam wywiady, oglądałam zdjęcie, analizowałam sugestie, jakie podawały autorki. I wzbudzałam stałą sensację w komunikacji miejskiej - okładka gwarantowała mi zaciekawione spojrzenia. Estetycznie wydana, ciesząca oko i wzbudzająca pozytywne emocje.

#4 Dla odmiany, paryżanki same o sobie

Bądź paryżanką gdziekolwiek jesteś Anne Berest, Audrey Diwan, Caroline De Maigret, Sophie Mas >>recenzja na blogu<<
Odmiennie niż w przypadku numeru 3, tym razem treść i zdjęcia pojawiają się w standardowych proporcjach. Autorki w formie luźnych, niezobowiązujących relacji opowiadają kim są paryżanki z perspektywy należenia do owej wyidealizowanej grupy i jak to się dzieje, że wokół nich narasta wiele stereotypów. Dzielą się własnymi sposobami na różne aspekty życia korzystając z dotychczasowych doświadczeń. Mix form i wysoka jakość zdjęć,

#5 Coco Chanel - historia prawdziwa

Księga stylu Coco Chanel Karen Karbo >>recenzja na blogu <<
Zasadniczo to w dużej mierze biografia Coco Chanel, a w mniejszym stopniu coś, co można określić jako "księga stylu", ale czytało się wyjątkowo dobrze. Nie jest fanką biografii, więc książka musiała mieć w sobie "coś", dzięki czemu wspominam ją miło. Zresztą sama Coco jest postacią tak niesztandarową, że wystarczyło umiejętnie przedstawić jej postać i zebrać pewne kwestie w gotowe porady.

#6 Idealne Francuzki nie istnieją

Cała prawda o Francuzkach Marie Morgan le Moel >>recenzja na blogu<<
Mocna kontra na pozostałe tytuły. Zdominowana przez historyczne odniesienia, w mniejszym stopniu oparta na współczesności. Od emocjonalnych wynaturzeń przechodzi przez fakty z przeszłości. No cóż. Co kto lubi.

I tą pozycją zamknęła się lista francuskiej literatury związanej z szeroko pojętym paryskim szykiem. Chętnie spędzam wieczory i podróże komunikacją miejską z takimi pozycjami, najzwyczajniej w świecie lubię ten motyw w książkach. Zresztą, tytuły są w większości pewnie Wam znane - momentami książkowa blogosfera zostawała zalewana danym tytułem. Gdybyście znali coś super wyjątkowego w tym temacie, to dajcie znać w komentarzu.  

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Cześć,
cieszę się, że chcesz zostawić po sobie ślad na moim blogu. Pamiętaj jednak, że komentarze na mojej stronie obsługuje Disqus. Dzięki niemu, jeżeli odpowiem na Twój komentarz zostaniesz powiadomiony e-mailowo :)
Pozdrawiam
Ania